Goddag og farvel med Rotarys ungdomsudveksling

Rotary Ungdomsudveksling i 2005 med Hadsten Rotary Klubs engelske venskabsklub i Diss.<br />En gruppe unge mellem 14 og 17 år var i Hadsten i maj, og de unge fra Hadsten var på genvisit i Diss i sommerferien samme år.

1 år i det store udland.

Der er gang i Rotarys ungdomsudveksling. Cathrine Kjærgaard (17) er netop hjemvendt efter et år i USA, og Talita Cardoso (fotoet) har netop pakket kufferten efter et år i Hadsten, og skal nu hjem til Brasilien. Talita har gået i 2. G på Favrskov Gymnasium og i løbet af året boet ved 3 forskellige værtsfamilier – familien Kjærgaard, familien Vinge Brandt og sidst familien Sørensen som alle 3 har haft deres børn ude i verden i et år.

Hvordan kommer man af sted?

Rotarys ungdomsudveksling er bygget op således at den unge (16 – 18 år) søger via www.rotary-yep.dk om at komme et sted hen i verden (altid uden for Europa) og studere et år, – typisk efter 1G. Den unge bor så ved 3 forskellige værtsfamilier ca. 4 måneder hvert sted. Forældrene forpligter sig samtidig til at modtage 3 udvekslingsstudenter af ca. 4 måneder over de næste 3 år, så det går lige op. Der skal ansøges ca. 10 måneder før skolestart.

Formål med udveksling:

at fremme international forståelse ved at gøre det muligt for unge at opholde sig i fremmede lande som “ambassadører for goodwill og international forståelse”, og det er lærerigt både for den unge og værtsfamilierne.

Danmark er dejlig…

Talita fra Brasilien som lige har boet et år i Hadsten, søgte til Danmark da hun havde læst på internettet at danskerne var verdens lykkeligste folk – dem ville hun gerne møde. Hun blev bestemt ikke skuffet, men var meget imponeret over banale ting som vi andre tager som en selvfølge. F.eks. husene er ikke hegnet ind – du kan gå frit på gaden om aftenen – du behøver ikke være rig for at studere – du kan ikke bestikke politiet og andre myndigheder – ting fungerer i Danmark og ting foregår til tiden. Blot et lille udsnit af det vi – der bor her – tager for givet.

Nye oplevelser venter.

d. 2. august kommer en ny udvekslingsstudent til Hadsten. Carol fra staten New York som skal bo her det næste år, og studere på Favrskov Gymnasium, og 3 dage senere letter Julie Jepsen mod Argentina hvor hun det kommende år vil få en del fantastiske oplevelser, og som en sidegevinst – komme hjem og tale flydende spansk. Hun glæder sig ”HELT VILDT” siger hun.

Ikke uden grund kalder man det ”The Year of Your Lifetime”.

Bill Gates donerede

Udover ungdomsudveksling, som er en af hjørnestenene i Rotary, donerer klubber verden over til. bl.a. rent vand i 3. lande, og et af de helt store projekter er ”Polio plus” – udryddelse af polio på verdensplan. Siden 1985 har Rotary doneret 3,2 milliarder kroner til kampen mod polio, og målet er næsten nået. Bill Gates satte i år ekstra skub i tingene da han donerede 100 millioner US$ til projektet.

Har man lyst til at vide mere, kan man gå ind på www.rotary.dk